joi, 13 ianuarie 2011

Codul bunelor maniere (I)

Să te ferească sfântul să locuieşti într-o ţară străină şi să ai nevoie de nişte documente din România. 

De aproape doi ani viaţa mea se învârte în jurul unui certificat de competenţă. Cei care sunt absolvenţi de liceu pedagogic stiu că la absolvire, pe lângă diploma de bacalaureat, primeşti şi acest certificat. Eu insă, m-am gândit că nu voi avea nevoie de el şi l-am lăsat în paza secretarelor ştiind că vor face treabă bună. Raţionament greşit!

De ceva timp incerc să-mi echivalez studiile pe care le-am făcut în România. Am trimis la General Teaching Council toate diplomele, copiile după diplome (traduse şi legalizate), copii după paşaport (traduse şi legalizate), permis de muncă, permis de conducere, dovadă de adresă, toate actele posibile, mai puţin certificatul de competenţă, pe care evident că nu-l aveam. După vreo lună, mă sună un domn de la GTC. Zice: am sunat în România la Ministerul Educaţiei şi mi s-a spus că vă lipseşte un document. Aţi ghicit: certificatul. 

Am văzut stele verzi, m-am panicat, am suduit, după un timp m-am calmat şi m-am gândit să sun la secretariatul liceului să văd ce este de făcut. De la celălalt capăt al firului s-a auzit o voce: da. Cum da?!? Păi, când eşti secretarea unei institutii de învăţământ, aşa răspunzi la telefon? Îi spun eu cine sunt şi ce vreau. Răspunsul: trebuie să-mi aduci o poză şi trebuie să vii personal să semnezi, ca să demonstrez că ţi-am eliberat-o, iar dacă nu poţi să vii personal, trimiţi pe cineva cu împuternicire
Cum mă? Adică eu îţi vorbesc cu dumneavoastră şi tu mă tutuieşti? Ca să nu mai punem la socoteală tonul cu care mă tutuieşti. Păi dacă eu te respect (mă rog, din politeţe), nu ar trebui şi tu să faci la fel? Dacă te suna ministrul, tot aşa răspundeai la telefon? Nu ar trebui să ai o formulă de adresare de fiecare dată când ridici receptorul indiferent dacă la celalalt capăt al firului este un elev, un parinte, eu sau ministrul?

Toată această discuţie mi-a amintit de "dragostea" nemărginită pe care le-am purtat-o secreterelor în timpul liceului  şi al studenţiei...

Într-un final, am reuşit să-mi ridic personal hârtia (după ce mi-am luat vacanţă, care să se potrivească cu programul secretariatului).






4 comentarii:

  1. Iti amintesti ca nici profesorii nu indrazneau sa treaca pragul secretariatului si tot pe noi ne trimiteau? Cand le-am revazut pe dragele noastre secretare am ramas blocata, nu imbatranesc deloc, nu vor sa iasa la pensie....se hranesc cu suflete:))))))

    RăspundețiȘtergere
  2. Haha, sunt nemuritoare. Şi din păcate aşa sunt peste tot. Şi la facultate erau la fel: programul cu studenţii era de la 13 - 14. Te duceai la 12.55, erai mâncat. În schimb, dacă aveau treabă la rectorat, era ok. Şi când se întorceau (dacă se mai întorceau) nu mai era program cu studenţii. Îţi încercai norocul şi în zilele următoare.
    Şi ai dreptate, secretarele de la liceu arată ca acum 10 ani....

    RăspundețiȘtergere
  3. :))) Ce zici, le chemam la reuniune?

    RăspundețiȘtergere
  4. Îţi dai seama că am fi prima generaţie care ar face acest "gest". :)

    RăspundețiȘtergere